Ga naar overzicht

Nieuwe testmethode

19-09-2017 11:57
Nieuwe testmethode

Door het Dieselgateschandaal wordt de NEDC-cyclus voor de berekening van het normverbruik afgevoerd. Vanaf september wordt hij vervangen door de WLTP-norm. Hoe die werkt, wordt uitgelegd op een specifieke website.

De ACEA, de vereniging van Europese autobouwers, heeft een website online gezet waarin de nieuwe WLTP-normen voor de berekening van het normverbruik worden uitgelegd. De bedoeling is om het publiek te informeren over deze nieuwe norm, die vanaf september van dit jaar geleidelijk de NEDC-standaard gaat vervangen om in 2019 de algemene norm te worden. Op grafieken zie je de berekeningsmethode en de manier waarop de nieuwe norm wordt ingevoerd. Er worden ook heel wat vragen beantwoord rond de verbruikscijfers en de fiscaliteit. We hebben een en ander alvast samengevat.

Waarom een nieuwe cyclus?

De verbruiksgegevens zoals die zijn aangegeven op de fiches van nieuwe auto’s zijn vandaag helemaal niet meer representatief voor heel wat bestuurders, zeker niet voor hybride modellen. De huidige Europese verbruiksnormen zijn bedacht aan het eind van de jaren ’80 voor een heel andere generatie van motoren en zonder hybride oplossingen. De nieuwe tests zijn geharmoniseerd voor de hele wereld en willen realistischer zijn, met langere fases, hogere snelheden en meer invloed van de geïnstalleerde uitrusting. Maar ze zullen wel nog steeds in laboratoria worden uitgevoerd.

Waarom in laboratoria?

De berekening van het normverbruik moet gebeuren volgens standaarden en strikt gecontroleerde variabelen, zodat de omstandigheden altijd identiek zijn. Op echte wegen is het moeilijk om het klimaat (wind, vochtigheid, temperatuur), de verkeersdichtheid, het gedrag van andere bestuurders en de kwaliteit van het asfalt te controleren. Op een rollenbank met goed ingestelde coëfficiënten kunnen dezelfde tests overal ter wereld worden gereproduceerd terwijl ze toch proberen om realistisch te zijn in vergelijking met de dagelijkse rijpraktijk. Het is erg belangrijk dat alle elementen onder controle zijn gezien het grote belang van de gepubliceerde normverbruikscijfers, vooral dan op fiscaal vlak. Bovendien mogen we niet vergeten dat deze tests proberen een gemiddeld gebruik te definiëren dat niet noodzakelijk bij elk apart geval past.

Wat verandert er?

De NEDC was een Europese norm, de WLTP wordt wereldwijd gebruikt. Maar hoewel het op die manier mogelijk wordt om het verbruik te vergelijken tussen modellen van verschillende continenten zal elk geografisch gebied wel nog aanpassingen kunnen doorvoeren in functie van de rijgewoontes en de verkeersdichtheid. In Europa verschilt de nieuwe WLTP-testcyclus van de NEDC-cyclus op de volgende punten:

  • 3 testcycli in functie van de verhouding gewicht-vermogen in plaats van één uniforme cyclus;
  • Een cyclus van 30 in plaats van 20 minuten;
  • Cycli van 23,25 kilometer in plaats van 11 kilometer;
  • 4 fases (in plaats van 2) met meer simulaties buiten de bebouwde kom (87 procent in plaats van 63);
  • Een gemiddelde snelheid van 46,5 km/h in plaats van 34 km/h;
  • Hoogste snelheid van 131 km/h in plaats van 120 km/h;
  • Er wordt rekening gehouden met de invloed van sommige uitrustingselementen op de CO2-uitstoot;
  • Variabele schakelmomenten (niet altijd op hetzelfde punt);
  • Vaste temperatuur in de testruimte van 23 graden Celsius (in plaats van een marge tussen 20 en 30 graden).

Overgang?

De eerste voertuigen die de nieuwe WLTP-normverbruikscijfers zullen vertonen komen in Europa vanaf 1 september 2017 op de markt. Vanaf 1 september 2018 moet de WLTP-norm worden toegepast op alle nieuwe auto’s. Vanaf 1 september 2019 zullen ook stockwagens met een NEDC-normverbruik verplicht de WLTP-gegevens moeten tonen. Dat zal dus gedurende twee jaar voor verwarring zorgen, met twee cycli voor bepaalde modellen. En verder moeten we nog afwachten hoe de fiscus zich zal aanpassen, want onder WLTP-cyclus zou de CO2-uitstoot wel eens hoger kunnen uitvallen dan onder NEDC. Daarom heeft de ACEA een aantal aanbevelingen gedaan aan de Europese Unie en haar lidstaten om hun CO2-gerelateerde fiscaliteit aan te passen zonder de burgers te hard te treffen. Laat ons hopen dat naar die aanbevelingen wordt geluisterd…

Ons laatste nieuws
Meer dan 50 jaar ervaring
Team van specialisten staat voor u klaar!
Wekelijks nieuwe occasions!