FAQ

In de loop der jaren hebben wij honderden zo niet duizenden vragen over auto's en autoreparaties gehad. Dat zit allemaal in onze hoofden. Hiermee kunnen we u uitstekend helpen en reparaties uitvoeren aan uw auto. Maar nog leuker is het om deze informatie met u te delen. Dat overtuigd u dat wij de vakman zijn en wij vinden het fijn als deze kennis u verder helpt. Hebt u nog een vraag? Stel hem via het formulier en wie weet publiceren wij deze op onze site!

 

Tips & Tricks

Oliepeil

Ruitensproeiervloeistof

VOS Variabel Onderhoud Systeem

Schade

Zomercheck

Bandenreparatieset

Bandenspanning

Werking remmen

Hier vindt u uitleg over hoe het remsysteem van uw auto werkt, hoe u zelf storingen kunt herkennen en hoe u de levensduur van uw remmen optimaliseert 

De werking van het remsysteem 

Om uw auto in noodsituaties tijdig tot stilstand te brengen zijn zeer grote krachten noodzakelijk. De temperatuur van de remmen kan hierbij oplopen tot wel 800°C. Het remcircuit bestaat uit een complex systeem van onderdelen en leidingen waarmee de remdruk op de juiste wijze over de wielen wordt verdeeld. De leidingen zijn gevuld met remvloeistof die voor de overbrenging van de krachten zorgt. Als u het rempedaal indrukt, gebeurt er het volgende: de kracht van uw voet wordt overgebracht naar de hoofdremcilinder die de druk via de remvloeistof doorgeeft aan de remcilinders op de wielen. Deze cilinders zorgen er op hun beurt voor dat deze druk als remkracht wordt overgebracht op de wielen.
E zijn twee soorten remmen:

1.       trommelremmen waarbij de remvoeringen tegen de binnenzijde van een trommel gedrukt worden;

2.       schijfremmen waarbij remblokken via een remklauw tegen een metalen schijf gedrukt worden. De voorwielen worden altijd het sterkst afgeremd omdat daar het meeste gewicht op komt; ze zullen dan ook minder snel slippen dan de achterwielen. Trommelremmen zitten meestal achter. Bij sportieve uitvoeringen zijn soms ook de achterwielen van schijfremmen voorzien. 

Schijfremmen

schijfrem

De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Om deze schijf zit een remklauw met 2 remblokken die aan de wielophanging bevestigd is. Als u remt, worden de remblokken door de remcilinder tegen de schijf gedrukt. Op de remschijven worden zeer grote krachten uitgeoefend.

Minder zware of niet zo heel snelle voertuigen hebben een enkelvoudige remschijf. Dit is voldoende om de auto tot stilstand te brengen. Zwaardere en snelle auto’s hebben een dubbele remschijf. Dit zijn twee remschijven die met een soort tussen schotten aan elkaar gekoppeld zijn. Dit worden geventileerde remschijven genoemd.

remschijven

Daarnaast kan de remschijf ook nog voorzien zijn van gaatjes of groeven. Dan heet het een geperforeerde remschijf.

Geventileerde remschijven hebben als voordeel:

Betere vertraging
Betere warmteafvoer
Minder slijtage

Geperforeerde remschijven hebben als voordeel:

Optimale vertraging
Goede warmteafvoer
Goede waterafvoer 

Trommelremmen

Trommelrem

 

De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel verbonden is. In deze trommel zitten de remschoenen met remvoeringen die aan een ankerplaat bevestigd zijn. De remvoeringen worden door de remdruk via de cilinders tegen de trommelrem gedrukt. 

Rembekrachtiging

rembekrachtiger

Zoals eerder vermeld zijn er grote krachten nodig om uw auto tot stilstand te brengen. Vroeger werd met veel fysieke kracht het rempedaal bediend. Tegenwoordig wordt uw voet een handje geholpen door de zogenaamde rembekrachtiger die de door u uitgeoefende druk op het pedaal met een factor 7 vergroot. De rembekrachtiger werkt alleen als de motor draait. Je vindt de rembekrachtiger in het motorcompartiment, aan de bestuurderskant bovenaan tegen het schutbord. Het is een vrij grote ronde trommel, waar de hoofdremcilinder op gemonteerd zit. Wanneer de motor uit staat en je trapt op het rempedaal, gaat dit vrij zwaar. Je moet met spierkracht de olie in het remsysteem samenpersen. Wanneer de motor draait, wordt er in de trommel een vacuüm gecreëerd. Hierdoor wordt er dus als het ware aan het rempedaal getrokken (gezogen), waardoor het intrappen van het rempedaal een stuk lichter gaat. 

Antiblokkeersysteem 

Bij een noodstop of glad wegdek kan het voorkomen dat de wielen bij het remmen blokkeren en over de weg gaan slippen. Zolang de wielen geblokkeerd zijn, is de auto nagenoeg onbestuurbaar. In zo’n situatie kunt u het beste de rem even los laten en pompend remmen om alsnog zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Bepaalde modellen beschikken over een antiblokkeersysteem (ABS). Hierbij is het onmogelijk de wielen te blokkeren en blijft de auto in noodsituaties dus bestuurbaar. Zo’n systeem kan alleen vanuit de fabriek geleverd worden. 

De remvloeistof 

Remvloeistof heeft heel bijzondere eigenschappen; is altijd even dun, ook bij vorst, en mag zeker niet kunnen bevriezen, is bestand tegen hele hoge temperaturen van wel 600°C, is niet samendrukbaar, schuimt niet en is niet corrosief. Doordat deze vloeistof vocht uit de buitenlucht in zich opneemt moet ze minimaal elke 30.000 km of om de 2 jaar vervangen worden. Het hele remsysteem wordt dan eerst doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan veroorzaken. Vocht in het remsysteem heeft nog een ander belangrijk nadeel. Bij extreme belasting van de remmen kan het vocht gaan koken en hierdoor de remdruk wegvallen. Laat daarom de remvloeistof tijdig vervangen. Ook kan er lucht in het systeem komen, u merkt dit aan een sponzig gevoel bij het remmen
Onder de motorkap zit een doorzichtig remvloeistofreservoir met een minimum en een maximum aanduiding. Door slijtage van de remvoeringen zal het niveau langzaam dalen. Bij een ABC Onderhoudsbeurt wordt dit door uw Erkend Reparateur aangevuld. Ziet u echter tussentijds dat het niveau onder het minimum zakt, controleer dan direct uw systeem. Dit ziou namelijk op een lekkage kunnen duiden.

Bij het rijden in de bergen dient u, om te voorkomen dat de remmen te heet worden, zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Een vuistregel: daal de helling af in dezelfde versnelling als waar u mee omhoog bent gegaan. Dreigt de auto dan nog te veel snelheid te krijgen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en rem eventueel in een rustig tempo pompend bij.

Koelsysteem

Koelsysteem

Wat is een koelsysteem

Een koelsysteem bij een voertuig zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt. Dit wordt tegenwoordig alleen nog maar gedaan op basis van waterkoeling. Sommige oude auto’s, zoals de Volkswagen Kever hebben een motor die wordt gekoeld door middel van luchtkoeling.  Koelwater word via kanalen door de motor gepompt om de warmte van de motor weg te nemen. Omdat water(koelvloeistof) een zeer groot vermogen heeft om warmte op te nemen en ook weer af te staan is dit een uiterst efficiente manier om je motorblok koel te houden. In het motorblok neemt de vloeistof de hitte op en in de radiateur staat het de warmte weer af. Hierdoor wordt de warmte dus eigenlijk verplaatst uit je motorblok.

Koelsysteem

Hoe werkt een koelsysteem

Een koelsysteem op basis van waterkoeling heeft 5 hoofd onderdelen:

  1. Reservoir
  2. Radiateur
  3. Thermostaat
  4. Ventilator
  5. Waterpomp

Reservoir

Het koelsysteem in je auto is een gesloten systeem en bestaat uit een aantal kanalen die door het motorblok lopen en slangen en pijpen die het koelwater buiten het motorblok verplaatsen. Omdat water uitzet als het warmer wordt en weer krimp als het kouder wordt zal er afhankelijk van de temperatuur meer of minder water in het systeem passen. Om dit op te vangen is je koelsysteem uitgerust met een buffer reservoir. Dit is een vaatje waar wat extra koelvloeistof inzit en wat niet helemaal vol zit. Hierdoor kan er koelvloeistof uit je koelsysteem in dit vaatje geperst worden als de koelvloeistof uitzet door de warmte. Wanneer de vloeistof weer afkoelt als de motor uit staat, wordt er vloeistof uit het reservoir gezogen weer het koelsysteem in. Let dus op met het bijvullen van je koelvloeistof dat het vloeistofpeil altijd tussen de min en max streepjes staat.

koelsysteem - vloeistof reservoir

Radiateur

De koelvloeistof die is opgewarmd in je motorblok stroomt door de radiateur en dankzij een systeem van hele dunne leidingen en koelvinnen(hele dunne metalen plaatjes op de leidingen die de warmte goed geleiden) kan het koelwater hier zijn warmte weer afstaan en gekoeld weer het motorblok ingaan om daar weer warmte op te nemen.

Koelsysteem - radiator

Thermostaat

Het koelwater in je koelsysteem zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt. Maar voor een goede en efficiënte werking van je motor, moet deze wel warm zijn, En liefst zo snel mogelijk. Daarom is het koelsysteem voorzien van een thermostaat. Dit is een klep in je motorblok die dicht staat bij een koude motor. Je koelwater circuleert alleen door de motor om zo snel mogelijk warm te worden. Wanneer het koelwater de juiste temperatuur bereikt, gaat de thermostaat(klep) open en stroomt het koelwater door het gehele koelsysteem en dus ook door de radiateur om zijn warmte weer kwijt te raken. Pa nu begint de koelende werking van het koelsysteem.

koelsysteem - thermostaat

Ventilator

Het water wordt in de radiateur afgekoeld doordat er lucht door de radiateur stroomt. Wanneer de auto stil staat of langzaam rijdt, bijvoorbeeld tijdens een hete zomerdag in de file naar het strand, is er niet voldoende rijwind om het koelwater af te koelen. Dan slaat de fan aan. Deze zorgt ervoor dat er toch voldoende lucht door de radiateur stroomt om het water te koelen. Deze fan kan elektrisch of mechanisch aangedreven zijn.

koelsysteem - fan

Waterpomp

Om de koelvloeistof door het motorblok te kunnen laten stromen is een pomp nodig, de waterpomp. Zodra de motor gestart wordt, gaat deze pomp ook direct draaien. Omdat de waterpomp absoluut altijd moet werken is deze niet elektrisch aangedreven. Deze pomp wordt meestal aangedreven door de distributieriem of multisnaar (V-snaar). De motor kan niet draaien zonder dat deze snaren draaien, waardoor de waterpomp altijd aangedreven wordt. 

Koelvloeistof

Water is een perfect middel om te koelen. Het heeft een zeer grote warmte capaciteit, wat wil zeggen dat het makkelijk veel warmte opneemt en ook weer kan afstaan. Water heeft ook een zeer lage en constante viscositeit, waardoor het makkelijk rond te pompen is. Toch heeft water een paar vervelende eigenschappen, waardoor we het toch niet als koelmiddel in onze motor willen gebruiken. Het bevriest bij 0 grCelsius en kookt bij 100 grCelsius. Als het water in het koelsysteem dus bevroren zou zijn tijdens een koude nacht, en we starten de auto, wordt het water niet rondgepompt en worden de belangrijke delen in de motor dus niet gekoeld. Als water bevriest zet het ook nog eens uit, waardoor ons motorblok uit elkaar gedrukt zou kunnen worden. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, zal het koelwater rond het kookpunt komen, hierdoor zal het water worden omgezet in stoom waardoor de druk in het koelsysteem enorm oploopt, slangen kunnen klappen en er dus sprake is van een “kokende motor”. Een goede koelvloeistof bevriest pas bij -38 grCelsius en kookt pas bij 150 grCelsius. Hierdoor heb je dus geen last van bevriezend of kokend koelwater. Tevens heeft Koelvloeistof een anti corroderende werking. Dit is nodig omdat de koelvloeistof langs verschillende metalen gepompt wordt. Deze verschillende metalen zorgen voor een versterking van de corrosie. Daarom wordt aan koelvloeistof stoffen toegevoegd die dit tegen gaan. Omdat elke autofabrikant zijn motoren net iets anders samenstelt, is het belangrijk het advies van de fabrikant te volgen wat betreft het type koelvloeistof voor een goede koeling.

Over van Bruchem

Welke merken repareert Van Bruchem

Van Bruchem is naast Suzuki dealer ook aftersales specialist in Fiat. Daarnaast hebben wij door onze algemene intensieve trainingen en investeringen ons de afgelopen jaren geëquipeerd voor alle merken.